fredag 31 augusti 2012

hembränning!

vinbärsvin, det är vad jag har som projekt denna hösten..
spännande att smaka sen då, runt nyår typ,


1. Lägg de repade, lätt krossade vinbären i damejeannen
2. Häll över det kokta vattnet som fått svalna till cirka 30 grader
3. Lägg i 8 sockerbitar, skaka och låt stå i rumstemperatur (18-20 grader)
4. Mata vinet med 8 sockerbitar och skaka varje dag i tre månader
5. Mot slutet bör man öppna flaskan försiktigt eftersom trycket är stort
6. Låt vinet vila ytterligare några veckor innan Du silar ifrån bären och häller upp på flaskor

har dock kommit på några problem jag kommer stöta på på vägen,
* om jag ska bege mig utomlands måste jag skaffa en vinvakt
* rumstemperatur, hmm, jag har ju närmre frystemp här på vintern,
* hitta någon som vågar smaka innan jag själv gör det. (på grund av, rädd för att dö)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar