onsdag 29 oktober 2014

Varning för morr!

Nyheterna idag!
En riktig snyfthistoria på TV4-nyheterna, om ett barn som inte får gå på fritids 
Varför får hon inte det?
FÖR HENNES MAMMA ÄR HEMMA!!
Men hallå!! Barnomsorgen (med undantag för allmänförskola oftast 15h/vecka) är till för de barn som behöver tillsyn då föräldrar inte kan se till dem, oftast pga av arbete, studier eller sjukdom.

BARN MÅR INTE DÅLIGT AV ATT UMGÅS MED SINA PÄRON!!!

"Snyft, buhu, de andra ska åka skridskor och det får inte jag"
JO DET FÅR DU! DIN MAMMA FÅR VÄL FÖR H*VETE KÖRA DIT DIG!

"Jag får inte leka med min bästis för hon får inte gå på fritids"
JO DET FÅR DU! DU KAN FÖLJA MED HENNE HEM ELLER SES SENARE PÅ EFTERMIDDAGEN ELLER PÅ HELGERNA, 
Dessutom ses ni hela dagarna i skolan

"Jag har ingen att leka med för min bästis får inte vara här"
fritidshems grupperna innehåller runt 40 barn, (egna uträkningar efter åratal av slaveri som vikarie) träna din sociala förmåga och lär känna de andra. 

Känns dumt att "rasa" över barn. Men vilka är dum***** som låter dem görs bort sig i tv på bästa sändningstid? Samma folk som inte har något logiskt tänkande.

Varför skaffar folk barn och sedan gör allt de kan för att slippa umgås med dem?
De flesta jag känner har förståelse för hur viktiga föräldrarna är för sina barn, du behöver inte läsa mycket forskning för att komma fram till det.
Att slå knut på sig själv för att hämta barnen tidigare eller ha dem hemma är ju i och för sig inte heller bra men de har ju i alla fall sina barns bästa i åtanke.

Hur skulle barngrupperna se ut om alla barn i Sverige skulle gå mellan sju och fem varje dag??
Jo visst skulle det skapa arbetstillfälle men hur skulle barnen må? Dagens stressade samhälle med stor vuxenfrånvaro har ju redan visat sig inte vara så bra. Aldrig förr har så många unga ätit så mycket ångestdämpande och mått så psykiskt dåligt som de som är unga nu som spenderat hela sin barndom inom barnomsorgen.

Nej det är inte så att jag pratar illa om mitt jobb, och de barn som är långa dagar skadas inte av det, men om alla skulle vara hela dagar så blir tempot 110 hela dagarna, när ska de få ha lite lugn och ro?? Och med de prioriteringar (eller oprioriteringar) som finns inom barnomsorgen så är det inte humant. Många barn i små lokaler och för lite persoal som får för lite planeringstid. Låter det som en bra kombination?  Jo men visst, släng in några barn till?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar