måndag 27 maj 2013

C

C som i cirkus, cirkus som i Kållerstad!
Med två galna människor, två ännu galnare hundar, två katter som kanske inte är så värst galna men ändå inte som de ska och ett tjog fjäderfän då blir det ganska likt en cirkus..
Och detta är bara ett av husen (hönshus och hundkojor räknas inte). Det finns faktiskt några till i Kållerstads socken i Småland. Som ingick i Västbo härad i Finnveden och är sedan 1974 en del av Gislaveds kommun i Jönköpings län.

Socknens areal är 37,95 kvadratkilometer, varav land 34,61. [1] År 2000 fanns här 182 invånare [2] . Kyrkbyn Kållerstad med sockenkyrkan Kållerstads kyrka ligger i socknen.

(källa Wikipedia)

År 2000 känns ju lite inaktuellt, eftersom min cirkus inte ens bodde där då. 165 invånare har jag läst/hört någon annanstans.
Att skriva Kållerstad är egentligen lite missvisande när jag faktiskt menar Hjulvhult, som är den delen av Kållerstad där cirkusen är belägen har inte mer än typ 12 mänskliga invånare, alla är willbertssonare på något vis, även de som förnekar det.

Kållerstads församling har anor från 990-talet, då det sägs att St Sigfrid vandrade i bygden för att förkunna den kristna läran. (källa: svenskakyrkan.se)
På hemsidan fördjupar de sig i offerkyrka, dopfunt från 1600-talet och sånt som för mig är föga intressant, vad jag tänkte berika ert liv med är den till 100% sanna historien om namnet på byn! (eller nje, inget som är mer än tusen år gammalt kan vara helt säkert, meen)
Han st Sigfrid, han kom inte dit med husvagn direkt utan sov under bar himmel (min egen tämligen troliga slutsats). Han tyckte i alla fall att det var på tok för kallt och sa då:
" det här var en kåller stad! " (kåller=kall/kaller på nån form av Sigfrid-dialekt, varför han som engelsman skulle prata nåt som liknar göteborgska vet jag inte. Kan ha att göra med dåtidens invandringspolitik)

C som i Kållerstad, det var väl långsökt?
Oväntat - ja
Långsökt - knappast
(ja detta är troligen det längsta och mest Wikipediaskte inlägget på länge, de som orkat läsa allt får en luftgitarr i valfri färg!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar