torsdag 29 november 2012

jul, jul strålande jul ?

Traditioner, kring jul är många (vågar nästan skriva de flesta) väldigt noga med att det ska vara som det alltid varit.. Bara att flytta julkalendern en kvart får folk att se rött (det ska inte göras vad jag vet men tjuvlyssnade på en diskussion i affären)

MEN! Vissa saker går visst utmärkt att ändra iaf..
Enligt mig (och den gamla "julreligionen") så börjar man med
*ljusstakar i fönstren första advent.
*julgran och jultomtar och sånt dagen innan julafton (det kan iofs vara johnssonskt påhitt med just 23:e men strax innan jul nån gång)

Sedan tar man bort krafset (ja det har blivit krafs då) vid julgransplundringen, tjugondag knut..
Meningen med jul är väl att vänta?
Längta lite efter att få julpynta och sen den sista veckan är det bara att härda ut.. Längta igen, på att få ta bort skiten..
Men folk och fä har redan uppe både stakar, granar, tomtar och hela baletten.. Inte konstigt ni tröttnar på det strax efter Kalle Anka..

Jag förespråkar inte att allt ska vara som det alltid har varit, men nåt kan väl vara det?
Får nog föra in några julpyntsriktlinjer i grundlagen när jag blir stadsminister..

Published with Blogger-droid v2.0.6

2 kommentarer:

  1. vi i sthlm (läs : jag) har samma rutiner som jonssons. ingenting i fönstrena innan advent och julgran och pynt ska absolut inte upp före 23e, möjligtvis 22e

    SvaraRadera