fredag 22 februari 2013

knaaaark??

Kan innehålla spår av jordnötter är ju inte ovanligt att se, men lupin!!
En blomma! (Nisses favorit men ändå)
i maten.. Mat och mat det var väl kanske och ta i. Men med ordentliga mängder lupin kanske det kan räknas som grönsaker?
Eftersom google är min bäste vän så rådfrågade jag honom. Han säger bland annat att det är en stor risk att baljväxtallergiker reagerar på det. Hans vän Wikipedia är osäker på om det är ärtväxten, den fiktiva gentlemannatjuven, Harry Potter-karaktären eller den japanska serien jag menar. Själv är jag inte säker, men mest troligt är kanske att det är ärtväxten eftersom ärtor säkert kan växa i baljor vilket jag tvivlar på att tjuvar, Harry Potter eller serier gör..
I så fall är det en ganska vanlig ingrediens i det peruanska köket och i proteinfoder till husdjur. Dock har den en "hög proteinhalt men även alkaloider och annat i sådan mängd att det påkallar måttlighet i konsumtionen". Så okej ska inte ersätta grönsaker med nötkräm.

Published with Blogger-droid v2.0.6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar